Współczesne komputery, smartfony czy tablety nie tylko bawią, lecz także uczą, wykorzystując do tego coraz powszechniejszy dostęp do bezprzewodowego internetu. Dotyczy to praktycznie każdej grupy wiekowej.
Zestaw narzędzi i metod, które powinny być wykorzystywane przez współczesnego ucznia możemy podzielić na dwie grupy:
- Narzędzia i metody nie związane bezpośrednio z nowymi technologiami:
- projekt edukacyjny (praca w grupie);
- prelekcja i wystąpienie (także publiczne);
- doświadczenie i eksperyment;
- wizyta studyjna.
- Narzędzia i metody specyficzne dla nowych technologii:
- Internet jako narzędzie poszukiwania informacji;
- strony www i blogi jako narzędzia tworzenia własnych zasobów informacyjno-edukacyjnych;
- komunikatory, czaty, poczta elektroniczna jako narzędzia komunikowania się społeczności osób uczących się;
- aplikacje internetowe (oprogramowanie) jako narzędzia wspierające specjalizację;
- cyfrowe zasoby edukacyjne (stanowiące zamkniętą całość treści edukacyjne podane w rożnych formach, otwartych lub zamkniętych, np. e-podręczniki, prezentacje multimedialne, kursy e-learning, testy);
- e-portfolio jako narzędzia budowania własnego wizerunku i wspierające rozwój kariery.
To tylko kilka przykładów, bowiem ciągle powstają nowe narzędzia. Nauczyciele powinni zatem obserwować pojawiające się nowe technologie (rozmawiać z uczniami śledząc nowinki) i w miarę możliwości włączać je w proces nauczania.
Wymagania stawiane przez epokę informacyjną i gospodarkę opartą na wiedzy są dość wysoko postawione. Aby swobodnie funkcjonować we współczesnym świecie (zwłaszcza zawodowym) uczniowie w zasadzie powinni potrafić posługiwać się pełnym zakresem narzędzi z powyższego katalogu, w zależności od sytuacji, w jakiej przyjdzie im wykonać określone zadanie (osobiste lub zawodowe).
Technologie w nauczaniu | ||
---|---|---|
Facebook w celach edukacyjnych | Poczta i aplikacje Google w szkole | Prawo autorskie – licencje CC |
> |
||
Usługi Office 365 Education; |
Podstawy programowania | ||
---|---|---|
Nauka programowania – Scratch | Scratch- | Scratch |
Nauka programowania – LOGO | Logomocja - | Logomocja |
Nauka programowania - CODE Studio | Kursy - CODE Studio |